Ons brein als pauwenstaart

Ons brein is, net als de opvallende pauwenstaart, een instrument om een aantrekkelijke seksuele partner te vinden. Mannen en vrouwen tonen met hun creativiteit de staat van hun brein en daardoor de kwaliteit van hun genen. Mannen moeten door vrouwelijke kieskeurigheid meer opvallen.

Seksuele selectie pauw

Waarom val je op je partner? Wat zijn de kenmerken waarop je valt? Is hij/zij grappig? Of heel attent? De mens is geen hond die met de eerste de beste nakomelingen produceert. We zijn uitermate kieskeurig om de partner te kiezen waar we kinderen mee willen. Eerst moet er nog heel wat gedatet, geflirt en besproken worden voordat we iemand goedkeuren. Waarom doen we dat?

Felle kleuren en muzikale vogels in het dierenrijk

In het dierenrijk komen de mooiste verschijningen en geluiden voor bij mannetjes. Zo heeft bijvoorbeeld de paradijsvogel lange bontgekleurde veren en de pauw een mooie gekleurde staart. De kleuren zijn bepaald geen schudkleuren en zijn voor roofdieren meteen te zien. Deze eigenschappen zijn totaal nadelig voor de overleving. Toch heeft het meer voordelen omdat dieren met deze eigenschappen meer nakomelingen krijgen. Vrouwtjes ervaren deze kleuren namelijk als seksueel aantrekkelijk. Seksuele selectie zorgt ervoor dat vrouwtjes kiezen uit mannetjes met bepaalde kenmerken.

Maar wat is het voordeel dat een vrouwtje op bepaalde kenmerken valt? De specifieke kenmerken tonen het vrouwtje of het mannetje goede genen heeft. Ondanks zijn (aantrekkelijke) handicap, is het mannetje toch in staat geweest om aan roofdieren te ontsnappen. Alleen als het dier ondanks de versiering net zo fit is, of misschien zelfs fitter dan soortgenoten met een minder extreme versiering, zal het vrouwtje met het mannetje paren.

Ontstaan van voorkeuren bij vrouwtjes

Toevallige mutaties zorgen ervoor dat vrouwtjes bepaalde voorkeuren krijgen. Alleen de juiste voorkeuren van vrouwtjes en kenmerken van mannetjes zullen in een populatie overleven. Stel dat een vrouwtje door een mutatie valt op mannetjes met het kenmerk schurft (wat duidt op een slecht imuunsysteem) en nakomelingen met hem krijgt. De nakomelingen zullen slechte genen hebben en sneller overlijden waardoor zulke kenmerken en voorkeuren niet in een populatie toenemen. Energie en tijdrovende kenmerken zoals opvallende kleuren en adembenemend gezang zijn dus fitnessindicatoren in het dierenrijk. Maar hoe zit het eigenlijk bij de mens?

Het brein achter seksuele selectie bij de mens

Bij seksuele selectie worden ornamenten steeds groter, duurder en complexer, zodat ze functioneren als steeds betrouwbaardere indicatoren van goede genen. Het unieke aan de mens is zijn brein en intelligentie. Het heeft hoge energiekosten en een enorme complexiteit. De hersenen maken slechts 2% van het lichaamsgewicht uit, maar het gebruikt 30% van de energie (herseninstituut). Hersenen benutten het overgrote deel van de menselijke genen, namelijk rond de 80%. Het zijn dus ideale fitnessindicatoren volgens evolutiebioloog Geoffrey Miller. ”De hersenen geven de kiezende partner veel informatie over mutatielast en fitness, omdat het die een veel groter deel van ons DNA laat zien”, schrijft Miller in zijn boek ‘de parende geest‘. Een gezond brein en intelligentie zijn dus fitnessindicatoren net als de pauwenstaart, maar als potentiële partner moet je ze wel tonen. Je moet aan marketing doen om ze te showen.

Ons brein als fitnessindicator

Creativiteit is marketing van je brein en genen

Heb je je ooit afgevraagd wat het nut is van bijvoorbeeld muziek, kunst, gedichten en taal? Creativiteit is tot een bepaalde mate nodig voor overleving. Met taal kunnen we beter communiceren en creatief denken zorgt voor problemen oplossen wat onze overlevingskansen vergroot. Maar volgens Miller kennen we meer woorden dan nodig is en voegen muziek, gedichten en kunst weinig toe aan onze overlevingskansen. Volgens hem is het allemaal ontstaan door seksuele selectie. ”Onze brein is, net als de opvallende pauwenstaart, vooral een instrument om een aantrekkelijke seksuele partner te vinden.”

Versieren van een potentiële partner

In zijn boek schrijft Miller over de menselijke geest als een vermaaksysteem a la Hollywood. Onze hersenen moeten geprikkeld worden door genot, vermaak, mooie woorden en cadeautjes. ”Hofmakerij is een vorm van reclame”. Vooral taal is een belangrijk onderdeel van versieren. Hoeveel woorden worden uitgewisseld voordat we met iemand een relatie aangaan. Informatie over iemands persoonlijkheid, intelligentie, overtuigingen, verlangens, ervaringen uit het verleden en toekomstplannen worden onder de loep genomen. Een horde van miljoen woorden geeft potentiële partners ruimschoots de gelegenheid om verbaal vermogen, creativiteit en intelligentie te beoordelen en om domme, saaie mompelaars af te wijzen. We verkiezen interessante, grappige partners boven saaie partners. ”En aangezien de woordenschatgrootte sterk gecorreleerd is met algemene intelligentie en zeer erfelijk is, lijkt het te functioneren als een betrouwbare indicator van erfelijke mentale fitheid.”

Overeenkomsten en verschillen vrouwen en mannen

In het dierenrijk zie je veel verschillen tussen mannetjes en vrouwtjes. De mannelijke pauw heeft een mooie staart en het vrouwtje niet. Bij mensen is dat niet zo. Het is niet dat mannen intelligent zijn en vrouwen niet. Het feit dat de intelligentie even groot is komt overeen met het bewijs dat de keuze van een menselijke partner wederzijds is, waarbij mannen en vrouwen bijna even kieskeurig zijn over de mentale eigenschappen van langdurige seksuele partners, volgens Miller. Ook geeft hij aan dat je intelligent moet zijn om intelligentie te beoordelen. Als je geen gevoel voor humor hebt kun je humor ook niet snappen.

Maar toch tonen mannen hun intelligentie vaker, volgens Miller. ”Mannen schrijven meer boeken, mannen geven meer lezingen, mannen stellen na college meer vragen en mannen posten meer e-mail in discussiegroepen op internet.” ”De oceaan van mannelijke taal die moderne vrouwen confronteert in boekhandels, televisie, kranten, klaslokalen, parlementen en bedrijven komt niet noodzakelijk uit een mannelijke samenzwering om vrouwen hun stem te ontzeggen. Het kan afkomstig zijn van een evolutionaire geschiedenis van seksuele selectie waarin de mannelijke motivatie om te praten van vitaal belang was voor hun voortplanting. ” Volgens Miller zijn vrouwen kieskeuriger dan mannen omdat ze meer tijd en energie moeten steken in hun nageslacht, namelijk negen maanden zwangerschap en borstvoeding. Mannen concurreren daardoor met elkaar en moeten daarom meer hun best doen om hun intelligentie te tonen en hun potentiële partner te versieren.

Het brein van je partner is dus als een pauwenstaart. Via creatief gedrag toont hij/zij jouw haar of zijn genetische kwaliteit. Mannen pronken er meer mee dan vrouwen. Nu maar eens kijken bij je partners welke creatieve karaktereigenschappen ze gebruiken om indruk op je te maken. Voor meer info over mannen en genetische kwaliteit zie mijn bericht over waarom bestaan mannen?

Please follow and like us:

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.